Make Life Beautiful,  Zdrowie

Jak zdrowo rozpocząć dzień?

Pogoda tego lata nas nie rozpieszcza. Uporczywe w ostatnich dniach ulewy mogą skutecznie popsuć humor i pokrzyżować urlopowe plany. Mimo tego, optymistycznie cały czas liczę na to, że lato się dopiero zacznie. Choć może to, że nie poddałam się jeszcze pogodowej depresji to nie kwestia optymistycznej natury, a czegoś innego?

Radość ukryta w jelitach

Kilka miesięcy temu miałam okazje uczestniczyć w szkoleniu z psychodietetykiem. Tematem zajęć było to, jak sposób odżywiana może uchronić nas przez depresją lub wspomóc jej leczenie. Najnowsze wyniki badań potwierdzają jednoznacznie, że mikroflora jelit ma ogromny wpływ na mózg i emocje jakie nam towarzyszą, a stany obniżonego nastroju mogą mieć związek ze zdrowiem naszych jelit.

Szczęście ze straganu

Od kilku miesięcy praktykuję owocowe śniadania, które sama przygotowuję. Ale dopiero kilka tygodni temu dowiedziałam się, że składniki z których korzystam mogą sprzyjać zdrowiu psychicznemu. Jak zaczęłam się nad tym zastanawiać i analizować swoje typowe reakcje na trudne sytuacje w przeszłości i dziś, to doszłam do wniosku, że może to mieć jakieś znaczenie. Oczywiście, z pewnością, jest to też kwestia doświadczenia i pracy nad sobą. Jednak, jestem pewna że, nasz umysł do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wartościowych składników odżywczych, dlatego tak ważne jest by odżywiać się w sposób zbilansowany.  Według zaleceń psychodietetyków, dieta sprzyjająca utrzymaniu prawidłowej kondycji psychicznej powinna być bogata w nienasycone kwasy omega-3, selen, cynk, magnez i witaminy z grupy B.

Produkty bogate w te składniki to:

  • banany  –  zawierają tryptofan z którego powstaje jeden z najbardziej istotnych w regulacji nastroju neurotransmiterów – serotonina, witaminę B6, kwas foliowy i potas.
  • orzechy włoskie – bogate w nienasycone kwasy omega-3, źródło minerałów wapnia, żelaza, magnezu, fosforu i potasu.
  • migdały blanszowane w płatkach – są źródłem potasu, poza tym zawierają sporo białka i błonnik, witaminę B6, kwas foliowy, witamina E i A.
  • siemię lniane – również zawiera nienasycone kwasy omega-3, witaminy z grupy B, witaminę A, C, D, E, K i kwas foliowy oraz mikroelementy żelazo, miedź, cynk, mangan oraz selen. Do tego jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego.
  • nasiona Chia – są bogate w duże ilości naturalnych kwasów omega-3, żelazo, magnez, fosfor i cynk. Zawierają witaminę E i witaminy z grupy B, są też cennym źródłem błonnika, zaraz za otrębami pszennymi.
  • jogurt grecki – bakterie zawarte w jogurcie greckim przedostają się do jelit, gdzie powodują obniżenie poziomu pH w całym przewodzie pokarmowym, a także zakwaszają go. Dzięki temu żołądek i przewód pokarmowy lepiej wchłania witaminy, żelazo oraz wapń, a szkodliwe bakterie powodujące choroby nie mają możliwości rozmnażania.

DifficultyBeginner
Total Time5 mins

Będziesz potrzebować
 miseczki, słoiczka lub opakowania z pokrywką
Składniki
 2 łyżki orzechów włoskich
 2 łyżki migdałów blanszowanych w płatkach
 1 gal siemienia lnianego
 1 gal nasion Chia
 1 banan
 4 truskawki
 2 łyżki jogurtu greckiego lub innego
 2 łyżki serka waniliowego

1

Pokrój banana i zalej go mieszanką 1:1 jogurtu greckiego z serkiem waniliowym. Serek waniliowy jest tu dodatkiem smakowym. Dla mnie najlepiej wychodzi pół na pół, ponieważ sam serek jest za słodki, a sam jogurt zbyt kwaśny.

2

Dodaj resztę składników - orzechy, siemię lniane, nasiona Chia i owoce, posypując nimi wierzchnią warstwę jogurtu.

3

Smacznego!

4

W wersji do pracy może to wyglądać tak - na zdjęciu zamiast truskawek wybrałam mrożone jagody.

Ingredients

Będziesz potrzebować
 miseczki, słoiczka lub opakowania z pokrywką
Składniki
 2 łyżki orzechów włoskich
 2 łyżki migdałów blanszowanych w płatkach
 1 gal siemienia lnianego
 1 gal nasion Chia
 1 banan
 4 truskawki
 2 łyżki jogurtu greckiego lub innego
 2 łyżki serka waniliowego

Directions

1

Pokrój banana i zalej go mieszanką 1:1 jogurtu greckiego z serkiem waniliowym. Serek waniliowy jest tu dodatkiem smakowym. Dla mnie najlepiej wychodzi pół na pół, ponieważ sam serek jest za słodki, a sam jogurt zbyt kwaśny.

2

Dodaj resztę składników - orzechy, siemię lniane, nasiona Chia i owoce, posypując nimi wierzchnią warstwę jogurtu.

3

Smacznego!

4

W wersji do pracy może to wyglądać tak - na zdjęciu zamiast truskawek wybrałam mrożone jagody.

Owocowe śniadanie

Produkty, takie jak owoce zmieniają się w moim repertuarze śniadaniowym w zależności od sezonu. Zimą truskawki zastępuję suszonymi owocami takimi jak żurawina czy morele, albo używam mrożonych malin lub jagód. Często przygotowuje sobie takie śniadanie do pracy i robię to wieczorem, wtedy mrożone owoce nasypuję na wierzch mieszanki. Rano po nocce w lodówce owoce są rozmrożone i gotowe do spożycia.

Pozytywny wpływ zmiany nawyków żywieniowych można zaobserwować dopiero po kilku tygodniach. Do tego też, ważna jest regularność i konsekwencja. Oddziaływanie diety może poprawić nasz dobrostan psychiczny pod warunkiem, że nie mamy innych problemów zdrowotnych związanych z przewodem pokarmowym, alergiami, czy niewłaściwym wchłanianiem. Każdą radykalną zmianę diety warto skonsultować z lekarzem lub dietetykiem!

Leave a Reply